WELCOME

Isnin, 13 Julai 2009

NOKIA VS Sony Ericsson!



NOKIA VS Sony Ericsson!

Ah, persaingan sengit antara 2 jenama pengeluar telefon bimbit di seluruh dunia. Kedua-duanya menawarkan fungsi telefon bimbit asas yang sama, dengan sedikit perbezaan dari segi fungsi.

Nokia, merupakan antara pelabur utama di negara haram Israel. Malah, ia mempunyai sebuah pelan projek kajian tersendiri yang dinamakan Project Israel, serta melaburkan sehingga 500 Juta USD! Bayangkan sekiranya satu dollar dijadikan satu peluru kepada penduduk Palestin, betapa banyak peluru telah disumbangkan oleh syarikat ini!

Alternatif bagi syarikat ini, saya cadangkan kita beralih kepada model Sony Ericsson (SE)! SE merupakan sebuah company joint-venture antara syarikat terkenal Jepun, iaitu SONY dengan sebuah syarikat telekomunikasi Sweden, Ericcson. Syarikat ini berpangkalan di London, United Kingdom, serta tiada fakta @ bukti jelas menunjukkan penglibatan syarikat ini dengan negara haram Israel.

Dari segi kualiti, bercakap secara peribadi (saya kini memiliki 3 buah SE yang digunakan sejak 5 tahun lalu), Sony Ericsson merupakan sebuah jenama yang tahan lasak. Telefon model K300i yang saya gunakan sejak saya SPM dahulu, masih boleh digunakan hingga sekarang!

Namun, kebanyakan telefon bimbit SE tidak support aplikasi .sis, justeru membawa sedikit kekurangan. Sungguhpun begitu, sepanjang saya menggunakan telefon bimbit, saya tidak rasa saya perlu guna fungsi tersebut pun!

Bagi yang tidak pernah cuba SE, saya syorkan anda cuba menggunakannya, pasti anda akan berpuas hati! Saya pernah juga cuba menggunakan telefon Nokia untuk beberapa ketika, namun sayang, bagi pendapat peribadi saya, saya lebih gemarkan Sony Ericsson!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan