WELCOME

Isnin, 13 Julai 2009

INTEL VS AMD



INTEL VS AMD





Persaingan antara 2 buah syarikat peneraju cip elektronik dan processor komputer utama dunia ini, telah lama wujud. Dalam kalangan enthusiast komputer serta peminat gaming, prestasi antara cip processor INTEL dan cip AMD telah lama diperdebatkan. Kedua-duanya terlalu hebat dari segi teknologi!

Namun, seperti yang dilaporkan, INTEL merupakan sebuah jenama Israel yang hakiki! Codename cip-cip yang dikeluarkan INTEL semuanya berasaskan kepada nama-nama mulia Israel. Kilang/pusat pengeluaran utama INTEL adalah terletak di Israel! Justeru, tiada sangsi lagi INTEL merupakan sebuah syarikat yang wajib diboikot!

Justeru, beralihlah kepada cip dari syarikat AMD. Cip mereka terbukti dalam kalangan enthusiast komputer, memberikan saingan yang hebat kepada Intel. Pendek kata, kita selaku pengguna biasa komputer, takkan terasa perbezaan antara komputer bercip INTEL dan bercip AMD.

Syarikat AMD (Advance Micro Device) merupakan sebuah syarikat yang berpangkalan di California, Amerika Syarikat. Selain mengeluarkan cip processor, AMD juga mengeluarkan cip motherboard, graphic processor dan sebagainya. Di Malaysia, kewujudan komputer bercip AMD semakin banyak bertapak, sama ada komputer desktop mahupun komputer notebook. So, kenapa perlu pilih INTEL, sedangkan kita ada pilihan produk yang lebih kurang sama hebatnya?

Ingat, next time anda mahu beli komputer, carilah logo AMD!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan